PERSBERICHT - Galoppade vrijdag 26 juli definitief afgelast

Gepubliceerd op 25 juli 2019 16:30

Ondanks alle inspanningen van de organiserende vereniging Heeten, officials, vrijwilligers en het regiobestuur geeft de thermometer helaas ook voor morgenvroeg 11.00uur al 34 graden aan. De omstandigheden zijn zo extreem dat we niet anders kunnen beslissen dan de rubrieken van vrijdag definitief geen doorgang te laten vinden.

Vandaag benutten we om alle mogelijke scenario’s door te nemen waaronder: verplaatsing naar a.s. zaterdag en zondag of naar de aankomende week en/of weekend.
Zodra er meer nieuws te melden is zullen we dit met jullie delen. https://www.knhsregiooverijssel.nl

Hierbij wederom het verzoek om geen contact te zoeken met het wedstrijdsecretariaat van de regio en verdere berichtgeving af te wachten.

Organisatie Galoppade Heeten 2019

PERSBERICHT IN DE STENTOR

Streep door eerste dag van Galoppade Heeten

Galoppade in Heeten gaat morgen niet door. Vanwege de voorspelde hitte heeft de organisatie van het hippische festijn besloten door alle activiteiten voor die dag een streep te halen. Vanavond bekijkt de organisatie wat ze met het programma van zaterdag doet.

Eerder vandaag bracht de organisatie al naar buiten dat het programma voor beide dagen, vrijdag en zaterdag, was aangepast. Zo zouden de eerste ruiters en amazones morgen al om 7.00 uur in de ring komen, in plaats van 9.00 uur. Om 10.30 uur zou het evenement op de eerste dag stoppen.

Vervoersverbod
De actuele weersverwachting heeft de organisatie genoodzaakt het hele programma voor de eerste dag eruit te gooien. Jacqueline Kolkman van de organisatie: ,,Verwacht wordt nu dat de temperatuur vrijdag al om 10.00 uur misschien de 35 graden overschrijdt. Bij 35 graden of meer geldt een vervoersverbod voor paarden.’’

Ruiters en amazones zouden dan morgen nog wel naar Heeten kunnen komen, maar vanwege het vervoersverbod niet meer huiswaarts kunnen keren. ,,Er zitten deelnemers bij aan de Galoppade die een uur of anderhalf uur van Heeten wonen.’’

Scenario’s
Vanavond vergadert de organisatie over het vervolg voor de Galoppade. Alle scenario’s liggen daarbij op tafel: het verplaatsen van de afgelaste rubrieken naar komende zaterdag en zondag, of naar komende week en/of weekend.

Op de Galoppade in Heeten gaat de strijd om het Overijssels Kampioenschap. De organisatie besloot het programma aan te passen na overleg met het bestuur van de Landelijke Rijvereniging en Ponyclub Heeten, gastvrouw van de Galoppade, en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie Regio Overijssel (KNHS).

Paarden
Bij de ingrepen telde volgens woordvoerder Mijke Nijenkamp van de vereniging in Heeten het belang van de paarden het zwaarst. Aan de andere kant staat ervoor de deelnemers veel op het spel, zo legt ze uit. Tijdens de dressuurfinale op zaterdag en het springen op die dag zijn er startbewijzen te behalen voor de Nederlandse Kampioenschappen.

De Galoppade op zaterdag begint om 8 uur, terwijl de laatste ruiters om 12.30 uur met hun paarden aan de slag moeten. Wel hoeven de deelnemers bij het springen minder vaak in de ring te verschijnen. ,,Als ze de eerste manche foutloos doorlopen, hoeven ze geen tweede manche te rijden, maar mogen ze meteen door naar de barrage. We hopen bovendien dat de temperaturen zaterdag minder extreem zijn’’, zegt Nijenkamp.

Pony’s
Morgen en zaterdag verschijnen er geen pony’s in de ring. De Galoppade voor die categorie staat voor zaterdag 3 augustus in de agenda. De organisatie hoopt dat de hitte tegen die tijd uit Nederland is verdreven.

«   »